Περιγραφή Προγράμματος – Νηπιαγωγείο – Προνήπιο
Οι αλλαγές που συμβαίνουν στη σύγχρονη εποχή είναι τόσο έντονες και συχνές που απαιτούν προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις ανάγκες του πολίτη του 21ου αιώνα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι τυχαίο που έξι χώρες στην Ευρώπη, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, έχουν αναθεωρήσει τα προγράμματα σπουδών τους μέσα στα τελευταία πέντε χρόνια
Τα σημερινά παιδιά μεγαλώνουν σε έναν κόσμο, οπού απαιτείται ευέλικτη διαχείριση και αντιμετώπιση αλλαγών, ραγδαίων εξελίξεων και σύνθετων καταστάσεων που αφορούν διάφορες πλευρές της σύγχρονης ζωής (π.χ. τεχνολογική εξέλιξη, αύξηση και ταυτόχρονα απαξίωση της γνώσης, πολυπολιτισμικότητα, φυσικό περιβάλλον κ.ά.). Η μάθηση τον 21ο αιώνα δεν μπορεί να στηρίζεται σε προγράμματα σπουδών που οργανώνονται, αποκλειστικά, σύμφωνα με τα γνωστικά αντικείμενα. Τα παιδιά χρειάζεται να αναπτύξουν ικανότητες – κλειδιά που θα τους βοηθήσουν να αποκτήσουν μια θετική στάση απέναντι στη μάθηση ώστε να είναι σε θέση να μαθαίνουν και να εξελίσσονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωή τους.
Οι ικανότητες – κλειδιά που προωθεί το νέο πρόγραμμα σπουδών ορίζονται από την εθνική και ευρωπαϊκή στρατηγική για την παιδεία, και είναι:
- Η επικοινωνία
- Η δημιουργική και κριτική σκέψη
- Η προσωπική ταυτότητα και η αυτονομία
- Οι κοινωνικές ικανότητες και οι ικανότητες που σχετίζονται με την ιδιότητα του πολίτη
Η μαθησιακή διαδικασία στη «ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ» στηρίζεται σε πέντε άξονες:
- Παιχνίδι (αυθόρμητο-ελεύθερο αλλά και οργανωμένο)
- Ρουτίνες (καθημερινά επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες)
- Εγγύτητα στη ζωή. Καταστάσεις από την καθημερινή ζωή, ευκαιριακά ή επίκαιρα περιστατικά γίνονται αφορμή για εκπαιδευτικό διάλογο και ερέθισμα για την ανάπτυξη του προβληματισμού και της συνθετικής σκέψης των παιδιών
- Διερευνήσεις (σχέδια εργασίας, μικρέs έρευνες, προβλήματα προς επίλυση)
- Οργανωμένες δραστηριότητες ή οργανωμένο πρόγραμμα δραστηριοτήτων
Το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου μας περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που απαιτούνται από το σύγχρονο αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, εμπλουτισμένες και συνεχώς ανανεωμένες, όπως επιτάσσουν οι νέες μέθοδοι και παιδαγωγικές προσεγγίσεις.
Πιο συγκεκριμένα, στο εβδομαδιαίο μας πρόγραμμα υλοποιούνται δραστηριότητες :
- Προφορικής Επικοινωνίας : για την καλλιέργεια λόγου
- Γραφής & Ανάγνωσης : για την κατάκτηση φωνολογικής ενημερότητας
- Μαθηματικών : για την κατάκτηση λογικομαθηματικής σκέψης
- Φυσικών Επιστημών : για την ερμηνεία και κατανόηση φυσικών φαινομένων
- Μουσειοπαιδαγωγικής : για καλλιέργεια αισθητικής και γνωριμία με την πολιτιστική μας κληρονομιά
- Θεατρικής Αγωγής & Εικαστικών : για έκφραση μέσω των τεχνών
- Ομαδικά Παιχνίδια : για ψυχαγωγία, ένταξη στην ομάδα και ομαδοσυνεργατικό πνεύμα
Επιπρόσθετα, στο πρόγραμμά μας εντάχθηκαν τα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ, οργανωμένες βιωματικές και πολυαισθητηριακές δραστηριότητες, με συγκεκριμένο θέμα και προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες, τα ενδιαφέροντα και τις απαιτήσεις των παιδιών.
Την τρέχουσα σχολική χρονιά, έλαβαν δράση ήδη τα 2 πρώτα εργαστήρια, που διήρκησαν 15 διδακτικές ώρες το κάθε ένα και βρίσκονται ήδη υπό σχεδιασμό και εξέλιξη τα 2 επόμενα εργαστήρια.
Αναλυτικότερα
1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος : Ευ Ζην
Τίτλος Εργαστηρίου : Μια ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ με υγιή παιδιά
Θέμα : Υγιεινή Διατροφή
Διάρκεια : Οκτώβριος & Νοέμβριος 2021
2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος : Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη
Τίτλος Εργαστηρίου : Αν όλα τα παιδιά της ΓΗΣ
Θέμα : Ανθρώπινα Δικαιώματα
Διάρκεια : Ιανουάριος & Φεβρουάριος 2022
3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος : Φροντίζω το Περιβάλλον
Τίτλος Εργαστηρίου : Ανακυκλώνω καθετί, σώζω τον Πλανήτη ΓΗ
Θέμα : Ανακύκλωση
Διάρκεια : Μάρτιος & Απρίλιος 2022
4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματικός Κύκλος : Δημιουργώ & Καινοτομώ
Τίτλος Εργαστηρίου : Μικροί ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ
Θέμα : STEM / Εκπαιδευτική Ρομποτική
Διάρκεια : Μάιος & Ιούνιος 2022
Παράλληλα με το 3ο Εργαστήριο, έχει προγραμματιστεί και το ετήσιο Σχέδιο Δράσης του σχολείου μας, με επίσης περιβαλλοντικό χαρακτήρα και οικολογική ευαισθητοποίηση που φέρει τον τίτλο «Η μητέρα φύση θέλει τη βοήθειά μας»
Για την πραγματοποίηση αυτού του προγράμματος, το σχολείο μας συνεργάζεται ήδη με φορείς : Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης – Φύση Χωρίς Σκουπίδια – Οικολογικά Σχολεία.
Στόχοι μας πέρα από την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των μαθητών και των οικογενειών τους είναι:
- η παροχή κινήτρων για εμπλοκή των μαθητών στην κοινωνική ζωή
- η διασφάλιση ποιοτικής ζωής
- η καλλιέργεια δεξιοτήτων μέσα από δραστηριότητες που έχουν σαφή και ζωτικής σημασίας λόγο
- η χαρά της προσφοράς στο σύνολο, στον πλανήτη αλλά και
- η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του κάθε μαθητή για το έργο στο οποίο συνδράμει.
Το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου καθώς και του Προνηπίου, ξεκινούν αυστηρά στις 9:00 και ολοκληρώνονται στις 14:30.
ΠΡΟΝΗΠΙΟ – από 3,8 χρόνων έως 4,8 χρόνων
Το παιδαγωγικό πρόγραμμα του Προνηπίου, παρουσιάζει παιχνίδια γνωριμίας και ομαδικά παιχνίδια, τα οποία περιλαμβάνουν : θεματολογία (προφορική επικοινωνία), λογοτεχνία, ψυχοκινητικές δραστηριότητες, ρυθμικές δραστηριότητες, ζωγραφική, χαρτοκοπτική, κουκλοθέατρο, δραματοποίηση, προαριθμητική, προγραφή, μουσική, γυμναστική, θεατρικό παιχνίδι, ελεύθερο παιχνίδι και αγγλικά.
Η Αγγλική γλώσσα, αφού έχει παρουσιαστεί ήδη στο προ-προνήπιο μέσα από βιωματικές καταστάσεις όπως είναι τα λεκτικά παιχνίδια σε συνδυασμό με αντικείμενα και εικόνες, κινητικά παιχνίδια σε συνδυασμό με τραγούδια, διδάσκεται καθημερινά μέσω προγραφής, προαριθμητικής και άλλων αγγλικών προγραμμάτων.
Στόχοι μάθησης της αγγλικής γλώσσας
- Καλλιέργεια θετικής στάσης των μαθητών απέναντι στην ανάπτυξη της γλώσσας.
- Παροχή κινήτρων στους μαθητές για την απόκτηση βασικών δεξιοτήτων προφορικού λόγου
- Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης τους μέσα από την κατάκτηση εφικτών στόχων και την ενθάρρυνση της προσωπικής προσπάθειας.
Γυμναστική ασκήσεις βασικής γυμναστικής, εξάσκηση με τη μπάλα, ασκήσεις στίβου (δρόμοι, ρίψεις, άλματα) και εκμάθηση ομαδικών παιχνιδιών και αθλημάτων.
Μουσική διδασκαλία βασικών συμβόλων της μουσικής, μουσικοκινητική (σύστημα orff), παιχνίδια με κρουστά, τραγούδια και πρώτη επαφή με την θεωρία της μουσικής.
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ – από 4,8 χρόνων έως 6 χρόνων
Το παιδαγωγικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου περιλαμβάνει μια πληθώρα δραστηριοτήτων προσαρμοσμένων στις νοητικές δυνατότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας. Κάθε εβδομάδα επικεντρωνόμαστε σε διαφορετική θεματική ενότητα η οποία καθορίζεται από τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των νηπίων. Σκοπός του προγράμματός μας είναι να αναπτύξουν τα νήπια ολόπλευρα και ισόρροπα την προσωπικότητά τους. Κάθε θέμα, λοιπόν, προσεγγίζεται μέσα από ψυχοκινητικές, νοητικές, αισθητικές, κοινωνικοσυναισθηματικές δραστηριότητες. Ιδιαίτερη βαρύτητα, δίνουμε σε δραστηριότητες προγραφής, προμαθηματικών και προανάγνωσης, ώστε να προετοιμάσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα παιδιά για τη μετάβαση τους στο δημοτικό σχολείο.
Μέσα στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου συμπεριλαμβάνεται το μάθημα της Πληροφορικής (εκμάθηση χρήσης Η/Υ) που αποβλέπει στην ορθή χρήση της τεχνολογίας. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται η εξοικείωση των παιδιών με την ορολογία των Η/Υ, το τυφλό σύστημα γραφής, καθώς και η εισαγωγή στις αρχές του προγραμματισμού.
Η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας παρουσιάζεται μέσω προγραμμάτων εξωτερικού. Το επίπεδο μάθησης είναι το«PRE JUNIOR».
The program is called «Bridging with a smile». This program sets out to develop the whole child. It aims to prepare him for formal learning by providing a stimulating environment where he can actively participate in physical, emotional, social, creative, intellectual and cognitive experiences and in so doing, develop to his full potential. The children learn useful words and expressions in the context of a variety of stories. The language presented in each story is reinforced through a wide range of stimulating and entertaining activities. Theseincludesongs, games, craftsandactingactivities.
Γυμναστική: Προγραμματίζουμε δραστηριότητες που στοχεύουν στην ολική κινητικότητα του παιδιού και προάγουν, σύμφωνα με το σκοπό της Φυσικής Αγωγής, τη σωματική, κοινωνική συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη του παιδιού. Εξασφαλίζουμε ένα ασφαλές περιβάλλον, τον απαραίτητο εξοπλισμό και διευκολύνουμε τη συμμετοχή του παιδιού σε διάφορες δραστηριότητες και παιχνίδια λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις δυνατότητες της ηλικίας του.
Μουσική / Μουσικοκινητική : διδασκαλία βασικών συμβόλων της μουσικής, μουσικοκινητική (σύστημα orff). Η Μουσικοκινητική Αγωγή αποτελεί καλλιτεχνική εκπαίδευση & φυσική έκφραση.
Τα παιδιά μαθαίνουν ρυθμούς / μουσική και τους συνδυάζουν με την κίνηση. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης που ακολουθούν είναι επιστημονικά μελετημένο, και ειδικά σχεδιασμένο για τη συγκεκριμένη ηλικία των παιδιών, με αποτέλεσμα να τα βοηθά τόσο στη σωματική όσο και στην πνευματική τους ανάπτυξη. Τα μικρά παιδιά με τη Μουσικοκινητική Αγωγή αναπτύσσουν την αίσθηση της δημιουργίας.
Παράλληλα, όπως και στη γυμναστική, ενισχύεται η συνεργασία και η ομαδική δουλειά, ο έλεγχος του σώματος, η ανάπτυξη της θέλησης. Οι δεξιότητες που αποκτούν τα παιδιά και οι καρποί των προσπαθειών τους μέσα στη χρονιά αναδεικνύονται μέσω σχολικών παραστάσεων.
Στόχος μας είναι η δημιουργική απασχόληση των παιδιών με δραστηριότητες εκπαιδευτικού και βιωματικού χαρακτήρα υπό την καθοδήγηση του εξειδικευμένου και έμπειρου προσωπικού μας.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
- Εικαστικά/ζωγραφική – Καλλιεργούμε στα παιδιά την αγάπη για την τέχνη. Καθώς μαθαίνουν να ζωγραφίζουν με διάφορες τεχνικές, ψυχαγωγούνται και αναπτύσσουν το ταλέντο και τις δεξιότητές τους.
- Θεατρική αγωγή/υποκριτική/θεατρικό παιγνίδι – Εισαγωγή στη θεατρική τέχνη με παιγνιώδη τρόπο. Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των παιδιών και της ικανότητάς τους να αναπτύσσουν το λόγο και τα συναισθήματά τους μπροστά σε κοινό (τρίτους).
- Μουσική και Μουσικοκινητικές δραστηριότητες – Δίνουμε στα παιδιά τη δυνατότητα να εξερευνήσουν μουσικούς δρόμους με διάφορες δραστηριότητες.
- Ατομικά και ομαδικά επιτραπέζια παιχνίδια
- Αφήγηση ιστοριών / λογοτεχνίας
- Μάθημα «Zumba».
Επειδή η παιδαγωγική αξία του παιχνιδιού είναι αδιαμφισβήτητη και επιστημονικά αποδεδειγμένη, το αξιοποιούμε σε όλες του τις μορφές, ως:
- Παιχνίδι δράσης,
- Παιχνίδι με αντικείμενα,
- Κοινωνικό παιχνίδι,
- Συμβολικό παιχνίδι ή παιχνίδι μίμησης
Φροντίζουμε το παιδί να παίζει ελεύθερα και αυθόρμητα χωρίς έντονες παρεμβολές, κανόνες, οριοθετήσεις και υποδείξεις. Με αυτόν τον τρόπο ξεδιπλώνονται πτυχές του χαρακτήρα του, εξάπτεται η φαντασία, αναδεικνύονται και καλλιεργούνται περαιτέρω δεξιότητες, αναδύονται συναισθήματα. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ο πρωταρχικός σκοπός του παιχνιδιού είναι η ευχαρίστηση. Μέσα από το παιχνίδι το παιδί ζει και αναπτύσσεται.
Οι παιδικές χαρές έχουν διαμορφωθεί με μια ποικιλία δημιουργικών παιχνιδιών έτσι ώστε να εξυπηρετούν την κάθε ηλικιακή ομάδα ξεχωριστά.
ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Το σχολείο μας παρέχει στα παιδιά τη δυνατότητα δανεισμού παραμυθιών και βιβλίων κάθε εβδομάδα, με στόχο την ενίσχυση της φιλομάθειας αλλά και την καλλιέργεια της υπευθυνότητας των παιδιών μέσω της διαδικασίας δανεισμού. Η δανειστική βιβλιοθήκη συμβαδίζει με τις θεματικές εβδομάδες, όπως αυτές ορίζονται από το αναλυτικό πρόγραμμα. Με άλλα λόγια, τα παραμύθια αποτελούν ένα ισχυρό εξωτερικό ερέθισμα, που συμπληρώνει το εβδομαδιαίο βασικό θέμα συζήτησης της τάξης, ανταποκρίνεται στις ανάγκες των παιδιών και θέτει γερές βάσεις για τη δια βίου μάθηση και αναζήτηση της γνώσης.
ΕΞΤΡΑ ΠΑΡΟΧΕΣ
- Μαθήματα «Μπαλέτου» από 3-6 ετών.
- Μαθήματα «TAE-KWOΝ-DO» από 4-6 ετών.
- Μαθήματα «Αρμονίου» από 4-6 ετών.
- Μαθήματα «Tennis» από 3,5-6 ετών.
- Μαθήματα «Πληροφορικής» από 3,5-5 ετών.
- Μαθήματα «Ρομποτικής» για παιδιά άνω των 4 ετών.
- Μαθήματα «Yoga» για παιδιά από 3,5 -6 ετών.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Τα συναισθήματα, αδιαμφισβήτητα διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη ζωή μας. Την εμπλουτίζουν, της δίνουν νόημα. Όταν όμως τα υποτιμάμε ή τα αγνοούμε, θέτουμε σε κίνδυνο τη ψυχική μας ηρεμία και κατά συνεπεία, το ενδιαφέρον μας για τη ζωή.
Η διερεύνηση των συναισθημάτων από τα ίδια τα παιδιά είναι το κλειδί για την καλύτερη κατανόηση του εαυτού τους, αλλά και των γύρω τους. Βέβαια, με την αποσαφήνιση του εαυτού έρχεται και η εκτίμησή του και ως εκ τούτου η ενίσχυση της αυτοεικόνας.
Το μάθημα της συναισθηματικής αγωγής, αφορά τις ικανότητες του ατόμου που αποτελούν τη συναισθηματική του νοημοσύνη. Ειδικότερα, θέτει ως βασικό στόχο την έκφραση και τον χειρισμό των συναισθημάτων, τον αυτοέλεγχο, την ενσυναίσθηση, την ποιοτική επικοινωνία, την αυτοεπίγνωση, αλλά και την αυτοαποδοχή!